23 apr 2025

Företagsklimatet i Stockholm Business Alliance kvar på rekordnivå

Företagsklimatet i de 55 kommunerna som ingår i Stockholm Business Alliance (SBA) håller sig kvar på rekordnivå. För åttonde året i rad får myndighetsservicen höga betyg.
– Det visar att vårt gemensamma arbete inom SBA ger resultat, säger Staffan Ingvarsson, vd för Stockholm Business Region.

Företag i den större Stockholmsregionen är fortsatt mycket nöjda med hur kommunerna hanterar myndighetsärenden. I den senaste mätningen för 2024 ligger Nöjd-Kund-Index (NKI) kvar på 76, en stabilt hög nivå. Det är högre än genomsnittet för Sveriges övriga kommuner som ligger på 75.

Undersökningen bygger på företagens egna erfarenheter i faktiska ärenden, till exempel bygglov, miljötillsyn och serveringstillstånd. NKI mäter hur nöjda företagen är med kommunernas service, på en skala från 0 till 100.

– Det är glädjande att vi håller en jämn och hög nivå år efter år och att företagen på det stora hela är nöjda. Det visar att vårt gemensamma arbete inom SBA ger resultat. Men det här är också ett arbete som ständigt behöver utvecklas. För att ge företagen bästa möjliga stöd behöver vi – alla kommuner inom SBA, näringslivsorganisationer och statliga aktörer – prata ännu mer med varandra och jobba tillsammans. Det är en utveckling vi gärna är med och driver på, säger Staffan Ingvarsson, vd för Stockholm Business Region.

Bra betyg även för upphandlingar

När det gäller kommunernas upphandlingar får SBA-kommunerna ett genomsnittligt betyg på 63 i Nöjd-Upphandlingsindex (NUI) och backar en enhet från 2024 års resultat som var 64.

Gemensamt arbete för ett starkare företagsklimat

Den vanligaste kontakten företagen har med kommunen är ofta inom myndighetsutövning. Att företagen är nöjda med kommunens myndighetsutövning är därför en grundförutsättning för ett gott företagsklimat.

Det är åttonde året i rad som myndighetsservicen inom SBA får höga betyg av företagen.

Läs hela rapporten här