Brand logo
  • NyheterNews
  • MaterialMaterial
  • Kontakt
  • Om SBA
Sök
Näringslivsservice (NKI/NUI) 21 apr 2022

Så rankas SBA-kommunerna i årets företagsklimatundersökning

Det är sjätte året i rad som kommunerna inom SBA samlat erhåller ett högt betyg från företagen i den årliga företagsklimatsundersökningen (Nöjd Kund Index, NKI) som mäter faktiska myndighetsärenden.

Läs mer om Så rankas SBA-kommunerna i årets företagsklimatundersökning
Näringslivsservice (NKI/NUI) 10 mar 2022

Kom igång med NKI och NUI

Är du intresserad av att arbeta med kundundersökningar inom dessa områden? Här finns information och dokument som hjälper dig att komma igång. Kontakta oss om du har några frågor eller behöver stöd i ditt uppstartsarbete. Kontaktuppgifter Kom igång Observera att SBA:s instruktioner och upphandlingsmall skiljer sig något från SKR:s, då det är obligatoriskt att mäta upphandling och samtliga sex myndighetsområden för SBA:s partnerkommuner sedan 2021. SBA-Mall upphandling 2022Ladda ner Instruktioner SBA-kommuner 2022-års NKI- och NUI-undersökningLadda ner Nöjd Kund Index (NKI): NKI - Enkät Insikt 2022Ladda ner Nöjd Upphandling Index (NUI): Obligatoriskt för SBA-kommuner från och med 2021. NUI - Enkät 1 Insikt 2022 Ladda ner NUI-enkät 2-4 Insikt 2022Ladda ner

Läs mer om Kom igång med NKI och NUI
Näringslivsservice (NKI/NUI) 22 apr 2021

Servicen till företagen blir allt bättre inom Stockholmsregionen

Företagen i Stockholmsregionen är mer nöjda med den kommunala myndighetsutövningen än tidigare år. Det är femte året i rad som kommunerna inom partnerskapet Stockholm Business Alliance (56 kommuner 2020), samlat erhåller ett högt betyg från företagen i den årliga kundundersökningen (Nöjd Kund Index) inom kommunal myndighetsutövning. NKI - Servicemätning 2020 Företagen ger kommunerna högt eller mycket högt betyg inom fem av sex undersökta myndighetsområden. Bygglov når ännu inte upp till högt betyg, men klättrar mest med tre NKI-enheter 2020 till NKI 66, vilket är ett klart godkänt betyg på den 100-gradiga skalan. Sedan SBA började genomföra NKI-undersökningen har företagen blivit alltmer nöjda. Betyget har ökat från knappt godkänt (NKI 63) till högt betyg (NKI 74). Vidare har andelen kommuner som erhållet höga eller mycket höga betyg ökat och andelen med låga eller mycket låga betyg minskat inom samtliga undersökta myndighetsområden.  Enkäten har besvarats av knappt 11 000 personer som varit i kontakt med SBA-kommunernas myndighetsutövning inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Svarsfrekvensen uppgick till 54 procent. I enkäten får företagen sätta betyg på den totala upplevelsen men också hur nöjda de är med bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.  - Den vanligaste kontakten företagen har med kommunerna är genom tillstånd och tillsyn. Därför är denna undersökning enormt viktig i vårt förbättringsarbete. Nu är det viktigare än någonsin att vi har en god dialog med näringslivet och prioriterar rätt insatser. Vi vill därför rikta ett stort och innerligt tack till alla företag som har och tar sig tid att besvara de enkäter som vi skickar ut. Tillsammans gör vi Stockholmsregionen starkare, säger Staffan Ingvarsson VD Stockholm Business Region. Undersökningen görs sedan 2010 i samarbete med Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. För 2020-års ärende gjordes undersökningen av 189 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar/förbund.  Ta del av hela rapporten om kommunernas service till företagen: NKI - Servicemätning 2020 Frågor om rapporten kan ställas till: Stefan Frid — Invest Stockholmstefan.frid@stockholm.se+46 (0) 8 508 28 016

Läs mer om Servicen till företagen blir allt bättre inom Stockholmsregionen
Näringslivsservice (NKI/NUI) 9 apr 2021

SBA-konferens om myndighetsutövning, upphandling och etableringsservice

Du som arbetar med tillsyn, tillstånd eller upphandling är en nyckelperson för att stärka det lokala företagsklimatet. Stockholm Business Alliance bjuder in till en kostnadsfri konferens, där dina erfarenheter och kunskaper om hur vi kan förbättra myndighetsutövning samt offentliga inköp står i fokus. ANMÄL DIG HÄR 22 APRIL 13.00 – 16.00 Programmet kommer bland annat att innehålla: Vad kan kommunerna göra för att stärka företagsklimatet?- Inspel från Svenskt Näringsliv, Näringslivets Regelnämnd samt Tillväxtverket Så skapas hållbar framgång genom kunddriven kvalitetsutveckling- Mats Deleryd, VD på SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling Vikten av tvärsektoriell samverkan för att lyckas med företagsetableringar- Erfarenheter från kommuner Breakouts inom respektive myndighetsområde med sakkunniga processledare och externa organisationer- Brandskydd; Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB- Bygglov; Boverket och SKR- Livsmedelskontroll; SKR och dialog förs med sektorsmyndighet- Markupplåtelse; SKR- Miljö- och hälsoskydd; Naturvårdsverket- Serveringstillstånd; Folkhälsomyndigheten och Länsstyrelsen- Upphandling; Upphandlingsmyndigheten- Etableringsservice/offertberedskap Se hela programmet Denna uppskattade SBA-konferens inom myndighetsutövning har tidigare arrangerats fysiskt som en lunch till lunch-konferens. I år blir det istället en digital konferens den 22 april kl 13.00-16.00. Observera att Upphandling är ett nytt område som får ett eget spår på konferensen genom den nya och obligatoriska undersökningen: Nöjd Upphandlings Index, NUI.Konferensen är kostnadsfri och arrangeras exklusivt för SBA:s partnerkommuner. Välkommen med din anmälan. ANMÄL DIG HÄR

Läs mer om SBA-konferens om myndighetsutövning, upphandling och etableringsservice

Stockholm Business Alliance använder cookies för att ge dig som besökare bästa möjliga upplevelse.

Följ oss

Logo
Våra fokusområden
Företagsklimat Internationell marknadsföring Investeringar och etableringar
Om webbplatsen
Integritetspolicy Tillgänglighetsredogörelse
Stockholm Business Region

Stockholm Business Alliance drivs av Stockholm Business Region.